Gestructureerd netwerken naar MeerBusiness
50 Netwerktips
Voorbereiding
- Netwerken gaat over verbinding. Als u op natuurlijke wijze mensen gaat verbinden door ze te helpen waar mogelijk dan investeert u direct in uw relaties op langere termijn. Mensen verder helpen is leuk om te doen en dat geldt dus ook voor netwerken.
- Probeer minstens twee keer in de week op verschillende wijze in contact te komen met nieuwe zakelijke relaties. 5 nieuwe contacten per week is het doel!
- Verwacht geen directe opdrachten, superdeals of snelle aankopen tijdens uw bezoeken. Probeer via nieuwe contacten nieuwe informatie te vergaren die u weer kunt inzetten om te verbinden. De broker in het netwerk speelt de meest cruciale rol!
- Zoek uit welke netwerkmogelijkheden in de buurt van uw huis of werk zijn om zo min mogelijk logistieke problemen te ondervinden. Inventariseer en plan het in de kalender inclusief voorbereidingsmomenten.
- Wordt lid van twee verschillende georganiseerde netwerken, soms heeft het bedrijf een bedrijfslidmaatschap waarvan u gebruik kunt maken. Probeer als team uw activiteiten logisch te verdelen en deel periodiek uw de ervaringen.
- Kijk daarbij niet alleen naar de businessclubs, rotary’s, etc. Maar ook naar bijvoorbeeld vrijdagmiddagborrels, lezingen, open dagen, openingen van galeries, etc..
- Als u als bijvoorbeelf als advocaat een advocaten bijeenkomst bezoekt dan zal een groot deel van de informatie bekend zijn. Gaat u naar een niet branche-evenement dan is de kans groter dat u nieuwe informatie opdoet. Diversiteit loont!
- Schat in hoe formeel de bijeenkomst is en pas daarop de kleding aan, hiermee toont u respect naar de organisatie en voelt u zichzelf geen dissonant.
- Probeer van tevoren wat informatie te achterhalen over de organisatie of spreker zodat u uw belangstelling kunt laten blijken.
- Zet plaats, adres en tijden op tijd in de agenda zodat u op tijd arriveert. Als u te laat komt wacht u tot de pauze om geen verstorende factor te zijn.
- Nodig meerdere zakenrelaties mee uit naar een evenement, hiermee bent u al direct aan het verbinden en vergroot u beiden uw netwerk.
- Neem visitekaartjes of kleine brochures mee. Dan kunt u op verzoek direct informatie meegeven.
- Is uw eigen verhaal congruent? Waar staat u voor en wat drijft u? Uw elevator pitch kunt u oefenen met een collega. Waarom moet men bij u zijn? Hoe herkent iemand uw prospects? Mensen willen graag helpen, ze moeten wel weten waarmee..
- Organiseer zelf eens een event met een aantal bedrijven waar u allen gasten voor uitnodigt. Zo ontmoet u ook nieuwe mensen.
Aankomst op het event
- Kom op tijd en stel u voor aan de organisatie en dank voor de gelegenheid of uitnodiging. Vraag de gastheer/vrouw u te introduceren.
- Als u als een van de eersten arriveert dan zullen mensen zich vanzelf bij u aansluiten en heeft u de tijd om even rustig te acclimatiseren en voor te bereiden.
- Beëindig uw telefoontje als u naar binnen loopt.
- Wees open naar andere mensen en positief. Een glimlach doet hierbij wonderen.
- Probeer te allen tijden roddelen of kwaadspreken over anderen te vermijden. It’s a small world after all.
- Begeef u, indien mogelijk, op een plaats waar u actief kunt deelnemen. Niet alleen achterin de zaal gaan zitten maar interesse tonen maakt u zichtbaar.
- U helpt de organisatie door positief en actief aan een event deel te nemen, steek uw hand op indien gevraagd of stel vragen. Applaus is altijd welkom.
- Vanzelfsprekend blijft uw telefoon in uw binnenzak of handtas en op stil tenzij Twitteren aangemoedigd wordt.
- U kunt altijd een badgehouder meenemen waarmee uw visitekaartje op uw (rechter) borst gespeld kan worden. Dit staat beter dan zelfgeschreven stickers.
- Help de organisatie door aanwijzingen te volgen en blijf niet staan praten. Zo draagt u bij aan een goed verloop van het programma.
- Spreek indien mogelijk de spreker(s) aan, ga desnoods in de rij staan om een relevante vraag te stellen. Een nieuw contact is gemaakt!
- Stel uzelf voor aan de twee personen links en rechts van u.
Aankomst op het event
- Sta na een plenair deel niet als eerste aan de bar en let sowieso op gematigd alcoholgebruik. Ook geen handvol bitterballen graaien. Onverantwoord gedrag levert geen zaken op.
- Na haring en witte wijn is een stukje kauwgom ook welkom, en prik de uitjes met een tandenstoker uit uw gebit voordat u zich weer presenteert. Never a second chance for a first impression.
- Zorg dat uw rechterhand altijd beschikbaar is voor een begroeting. Als u hierin uw servet vasthoud dan zal deze ook niet vettig zijn.
- Vraag gerust “mag ik er even bijkomen” als mensen aan een statafel een open gesprek voeren. Breek nooit te direct in, in een gesprek maar maak eerst even oogcontact en “voel” de opening. Een fysieke opening is wel zo gemakkelijk.
- Stel uzelf altijd even voor aan de gesprekspartner(s).
- Vraag en vraag door naar de motivatie van uw gesprekspartner, hiermee verdiept u het gesprek. Waarom, waardoor, etc. en vermijd gesloten vragen.
- Hou oogcontact en ga niet over de schouder van een ander opportunity’s staan spottten. Toon oprecht interesse, een band opbouwen is interessanter dan zoveel mogelijk visitekaartjes scoren.
- Laat mensen hun naam uitspreken terwijl u oogcontact heeft en laat hun hand pas los als u uw naam heeft uitgesproken. Herhaal soms de voornaam, dat valt op en is voor u een ankerpunt.
- Zoek uit waar de ander naar op zoek is en wat u voor die persoon kunt betekenen. Probeer de persoon te verbinden met een relevant contact van u als de nood hoog is.
- Vraag gerust om een visitekaartje en bestudeer dit goed. Maak een opmerking over het logo of de huisstijl bijv. Stel dan de vraag of u de uwe ook zal geven. Eventueel maakt u aantekeningen achterop het ontvangen kaartje.
- Verwijs naar uw website of blog met relevante content indien u de gesprekspartner hiermee kunt helpen. Zorg dat ze op uw kaartje staan.
- Een leuk gesprek kan zeker 10 minuten duren, besef dat u beiden gedient bent met nieuwe kennismakingen en probeer na die tijd door bijvoorbeeld “bedankt, het was leuk kennismaken, zullen we samen een keer een kop koffie drinken?” het gesprek af te sluiten.
- Maak duidelijk dat u graag nog een paar mensen wilt ontmoeten en vraag of u nog iets voor de ander kunt betekenen voor u afscheid neemt.
- Sluit af met een bedankje en een bevestiging van de vervolgafspraak of andere toezegging die u heeft gedaan.
- Soms is er gewoon geen klik, vat dat dan niet persoonlijk op en laat uzelf niet ontmoedigen.
Follow up
- Was het een leuk event dan is een leuke opmerking via social media een leuke en gewenste manier om de organisatie te bedanken.
- Probeer daags na de kennismaking uw relevante gesprekspartners op te voeren in uw (CRM) database en nodig ze uit op LinkedIn en/of Facebook door een leuk berichtje over uw ontmoeting bij te voegen. Probeer de contacten direct te rubriceren in actief, warm, koud, opvolgen, etc..
- Noteer wat bijzonder was aan de ontmoeting, wat u geleerd heeft en of u deze persoon nog in contact kunt brengen met anderen binnen uw netwerk.
- Volg zo snel mogelijk uw gedane toezegging op en meld het als dit niet terstond lukt. Consequent opvolgen zal uw reputatie verhogen.
- Aarzel niet uw gesprekspartners relevante interessante artikelen te sturen, dit is een zeldzame en welkome geste die weer stof tot conversatie geeft.
- Volg zo snel mogelijk een gegeven contact op, uw adequate follow up kan de reputatie van degene die de lead gaf ook verhogen.
- Laat de persoon die u in contact heeft gebracht dat de ontmoeting heeft plaatsgevonden of dat er niets is uitgekomen. Bedank voor de geboden kans.
- Maak snel een koffie of lunchafspraak met diegene waar het goed mee klikte en waar u eens rustig verder mee wilt spreken.
- Maak er gewoonte van om op verjaardagen, indien bekend, even een felicitatie te sturen. Een contactmoment als dit zal altijd gewaardeerd worden. Hier na is weer meer ruimte voor een zakelijk contact. Synchroniseer uw social media met uw contactpersonen in outlook zodat u ’s ochtends een pop-up ziet met de jarigen.